رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین

گرما رکورد می‌شکند؟ | ماندگاری هوای گرم تا آخر هفته

نقشه‌های هواشناسی مختلفی این‌روزها در فضای مجازی از سوی کاربران دست به دست می‌شود، نقشه‌هایی که از ایجاد موج گرمایی و افزایش بی‌سابقه دمای هوا حکایت دارد. در این بین رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا فعالیت موج گرمایی ‌روی کشور را تایید می‌کند ‌و می‌گوید تا اواخر هفته شاهد ماندگاری هوای گرم در برخی مناطق کشور خواهیم بود.‌
نقشه‌های هواشناسی مختلفی این‌روزها در فضای مجازی از سوی کاربران دست به دست می‌شود، نقشه‌هایی که از ایجاد موج گرمایی و افزایش بی‌سابقه دمای هوا حکایت دارد. در این بین رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا فعالیت موج گرمایی ‌روی کشور را تایید می‌کند ‌و می‌گوید تا اواخر هفته شاهد ماندگاری هوای گرم در برخی مناطق کشور خواهیم بود.‌
کد خبر: ۱۳۷۳۴۸۲

به گزارش جام‌جم آنلاین، این روزها بیشتر استان‌های کشور موج گرما را تجربه می‌کنند. برای نمونه اداره هواشناسی خوزستان اعلام کرده است که تا پایان هفته توده هوای داغ و مرطوب این استان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.‌ به همین دلیل ثبت دمای هوای حدود 49 درجه دور از انتظار نیست‌.

دیروز اداره ‌هواشناسی ‌بوشهر نیز از این خبرداد که ‌رطوبت هوا در این استان در روزهای آینده روندی افزایشی خواهد داشت.

اطلاعات رسیده از ایلام نیز از این حکایت دارد که قرار است از امروز موج گرما در این منطقه تقویت شود و تا اواخر هفته ادامه داشته باشد‌.

گرما ماندگار است

به این ترتیب می‌توان گفت که بیشتر مناطق کشور تا اوایل هفته آینده شاهد ماندگاری هوای گرم خواهند بود.

صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در پاسخ به این پرسش که آیا در روزهای آینده شاهد افزایش دما یا شکل گیری موج گرمایی خواهیم بود؟ به جام جم آنلاین می‌گوید: موج گرمایی این روزها روی کشور فعال است. اما این افزایش دما به شکل معمول است و اینکه گفته ‌شود، شاهد رکورد شکنی افزایش دما خواهیم بود درست نیست.

آن طور که او می‌گوید آنچه در این بین بیشتر قابل توجه است، ماندگاری هوای گرم در نقاط مختلف کشور است.

ضیائیان ادامه می‌دهد: براساس آخرین پیش‌بینی‌ها می‌توان گفت شاهد ماندگاری هوای گرم در کشور خواهیم بود. به این شکل که برخی مناطق تا پایان امروز این شرایط را تجربه می‌کنند و برخی مناطق نیز تا پایان هفته شاهد ماندگاری هوای گرم خواهند بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره تعریف موج‌های گرمایی نیز عنوان می‌کند: موج گرمایی یعنی ‌ دمای منطقه‌ای نسبت به دمای بلند مدت بیش از 5درجه افزایش پیدا کند و این افزایش دما‌ بیش از پنج روز تداوم داشته باشد.

به گفته او ماندگاری دمای گرم در کشورمان در برخی مناطق تا جمعه زمان می‌برد و پس از آن شاهد روند کاهشی دما خواهیم بود.

‌ضیائیان عنوان می‌کند: در چند روز اخیر‌ برداشت‌های اشتباهی از برخی اخبار و گزارش‌ها شده است، برای نمونه گفته‌اند اهواز با دمای حدود 46 درجه گرمترین شهر جهان شده است. این درحالی است که اهواز تابستان امسال دمای بیش از 50درجه را نیز تجربه کرده است.

به گفته او این درحالی است که ‌ گزارشی که به تازگی منتشر شده از این حکایت دارد که تحت تاثیر موج گرمایی برخی مناطق ‌رکوردهای ثبت دمای خود را شکسته‌اند و دمای بیش از 40درجه در بسیاری از مناطق ثبت شده است.

‌رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به گرمترین دمایی که تاکنون در دنیا ثبت شده است، ادامه می‌دهد: گرمترین دمایی که در دنیا ثبت شده 56.7 درجه است که در‌سال 1913 در دره مرگ کالیفرنیا ثبت شده است.

ثبت گرما و احساس گرما

مساله دیگری که این روزها با افزایش دما بیش از گذشته به آن پرداخته می‌شود تفاوت ثبت دما و احساسی است که شهروندان درباره افزایش دما دارند و کم نیستند شهروندانی که ادعا می‌کنند دمای هوا در منطقه‌ای که آنها ساکن هستند، بیشتر از گزارش‌های سازمان هواشناسی است.

ضیائیان دراین باره به جام جم آنلاین می‌گوید: در ایستگاه‌های هواشناسی دمای سایه و ارتفاع دومتری از سطح زمین اندازه گیری و ثبت می‌شود. این شرایط استانداردی برای اندازه گیری دمای هواست که ایستگاه‌های هواشناسی باید آن را رعایت کنند تا اطلاعات ثبت شده در مناطق مختلف جهان قابلیت مقایسه با یکدیگر را داشته باشد.

‌این درحالی است که عوامل مختلفی در احساس دما از سوی انسان نقش دارد. برای نمونه قرار گرفتن زیر تابش مستقیم نور خورشید، رطوبت‌هوا و وزش باد در این بین بی‌تاثیر نیست.‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها